Milan Grygar – Sound on Paper
23. 7. – 30. 10. 2016
Individuální výstava představuje unikátní, z vizuálních a akustických elementů sestávající díla Milana Grygara (* 1926): K vidění a ke slyšení/k poslechu jsou nejenom Grygarovy první Akustické kresby z roku 1965. Dokumentováno je i několik provedení (jeho děl) realizovaných podle jeho partitur, - původně zaznamenaných na magnetofonový pásek – které ZKM pro výstavu převedlo do digitalizované podoby. V rámci zahájení výstavy v pátek, 22. července 2016 bude nově provedena Architektonická partitura z roku 1971. Partituru provede soubor ensemble chronophonie z Freiburgu v obsazení flétna, hoboj, trumpeta, bicí a elektronické zvuky.
V Praze žijící umělec Milan Grygar se zabývá vzájemným vztahem kresby, obrazu a zvuku od 60. let minulého století. V roce 1965 začíná zaznamenávat šumy a zvuky vznikající při kreslení a ty se od této chvíle stávají pevnou součástí jeho děl. Nazývá tato díla skládající se z akustických a vizuálních elementů Akustická kresba. Opakované vystupuje v rámci performancí, například v roce 1986 na pozvání Jana Jan Hoeta v muzeu Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (SMAK) v Gentu, během kterého vytváří kresby s pomocí různých předmětů, jež generují zvuky, nebo během nichž společně s hudebníky muzikálně interpretuje své kresby. Nad rámec toho tvoří kresby a obrazy, jež chápe jako předlohy pro hudební provedení, jako je Prstová partitura z roku 1972, jež byla koncipována pro bicí soupravu.
Mezi léty 1970 a 1981 spolupracuje Grygar s německým hudebníkem Erhardem Karkoschkou a dalšími profesionálními hudebníky na různých provedeních, jako byla Partitura směru zvuku z roku 1970, Architektonická partitura z roku 1971 či Partitura krajiny z roku 1973. jsou uvedeny ve Stuttgartu, Gentu, Saarbrückenu, ve Varšavě, Paříži, Lodži, New Yorku, Stockholmu a Praze. V roce 1976 realizuje Karkoschka s využitím Partitury krajiny pro E. Karkoschku z roku 1971 nahrávku ve studiu pro elektronickou hudbu v Santa Claře. V roce 1981 nahrává Karkoschka ve Studiu počítačové hudby BMS ve Stockholmu Grygarovu Partitura pro trvalý zvuk z roku 1973.
Jedna Akustická kresba Milana Grygara bude k vidění i na výstavě Art in Europe 1945–1968 / Umění v Evropě 1945–1968, která bude probíhat od 22. října 2016 do 29. ledna 2017. Výstava je pokusem nově interpretovat vývoj umění v Evropě z panevropské perspektivy.
K výstavě vychází stejnojmenný katalog Milan Grygar - Sound on Paper, který obsahuje rozhovor Hanse Ulricha Obrista s Milanem Grygarem a texty Jörga Heisera, Noemi Smolik und Petera Weibela.
Katalog je možné zakoupit v Galerii Zdeněk Sklenář.
V Praze žijící umělec Milan Grygar se zabývá vzájemným vztahem kresby, obrazu a zvuku od 60. let minulého století. V roce 1965 začíná zaznamenávat šumy a zvuky vznikající při kreslení a ty se od této chvíle stávají pevnou součástí jeho děl. Nazývá tato díla skládající se z akustických a vizuálních elementů Akustická kresba. Opakované vystupuje v rámci performancí, například v roce 1986 na pozvání Jana Jan Hoeta v muzeu Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (SMAK) v Gentu, během kterého vytváří kresby s pomocí různých předmětů, jež generují zvuky, nebo během nichž společně s hudebníky muzikálně interpretuje své kresby. Nad rámec toho tvoří kresby a obrazy, jež chápe jako předlohy pro hudební provedení, jako je Prstová partitura z roku 1972, jež byla koncipována pro bicí soupravu.
Mezi léty 1970 a 1981 spolupracuje Grygar s německým hudebníkem Erhardem Karkoschkou a dalšími profesionálními hudebníky na různých provedeních, jako byla Partitura směru zvuku z roku 1970, Architektonická partitura z roku 1971 či Partitura krajiny z roku 1973. jsou uvedeny ve Stuttgartu, Gentu, Saarbrückenu, ve Varšavě, Paříži, Lodži, New Yorku, Stockholmu a Praze. V roce 1976 realizuje Karkoschka s využitím Partitury krajiny pro E. Karkoschku z roku 1971 nahrávku ve studiu pro elektronickou hudbu v Santa Claře. V roce 1981 nahrává Karkoschka ve Studiu počítačové hudby BMS ve Stockholmu Grygarovu Partitura pro trvalý zvuk z roku 1973.
Jedna Akustická kresba Milana Grygara bude k vidění i na výstavě Art in Europe 1945–1968 / Umění v Evropě 1945–1968, která bude probíhat od 22. října 2016 do 29. ledna 2017. Výstava je pokusem nově interpretovat vývoj umění v Evropě z panevropské perspektivy.
K výstavě vychází stejnojmenný katalog Milan Grygar - Sound on Paper, který obsahuje rozhovor Hanse Ulricha Obrista s Milanem Grygarem a texty Jörga Heisera, Noemi Smolik und Petera Weibela.
Katalog je možné zakoupit v Galerii Zdeněk Sklenář.